HISTORIK

Bilträffar har Warbergs Autombile Club anordnat sedan starten av klubben 1979, men här är det historian bakom Wheels&Wings som berörs.
  • Historian här börjar 1986 då tidingen Wheels skrev ett reportage från träffen på Getterön.
  • 1989 var första året som tidingen Wheels fanns med som medarrangör och träffen fick namnet Wheels nat´s west, vilket den hette ända fram till 1995
  • 1996 var första året för Wheels&Wings och även första året som vi arrangerade en tvådagarsträff. Varbergs flyglubb gick med som en medarrangör och flygplanen fick en större roll i träffen, därav namnet.
  • 2012 skulle sedan blir sista året träffen arrangerades på Getteröns flygfält och även Varberg.
  • 2012 beslutade Warbergs Automobile Club för att presentera konceptet Wheels&Wings för Falkenbergs Motorklubb och Falkenbergs kommun.
  • Sedan 2013 arrangeras Wheels&Wings av samma anda, med samma klubb, i Falkenberg, på Falkenbergs motorbana.

1986

Warbergs Automobile Club, som starades 1979 har ordnat fem bilutställningar varav 1986 var den tredje på Getteröns flygfält. En strävan från början var att locka alla enusiastfordon och inte bara amerikanare. 168 bilar kom denna dag, men även motorcyklar.

Grannsämjan mellan bil- och flygentusiasterna var redan från början god, så självklart bjöds det på flyguppvisning.

1989

Första gången för Wheels Nat´s Väst! Warbergs Automobile Club arrangerar nu träffen tillsammans med tidningen Wheels. Vädret var stålande sol och över 30 grader varmt. Detta skrämde inte de nästan 500 bilarna som kom.

1990

Rekordmånga kom till Wheels Nat´s West när det hölls för andra året på Getteröns flygfält i Varberg.

1991

Getteröns Flygfält är en perfekt plats och det känns att man är på västkusten. Tack vare Warbergs Automobile Clubs kompetens att arrangera och trots det tråkiga vädret kom över 500 bilar.

1992

Västkustens största bilträff bara växer, närmare 700 hobbyfordon hittade till Getterön.

Fredagens spontancruisig i Varberg gav dock inte bilhobbyn så god reklam.

1993

Swapmeet, som fortfarande inte kostar något bara växer och många märkesklubbar bokar sina platser i förväg.

För första gången skänker Warbergs Automobile club en del av intäkterna. Över 30.000 kr gick till en bärgningsfond av Jan Heleniuz där en av medlemmarna miste sitt liv vid förlisningen.

1994

Blå himmel, värme och nästa 1000 hobbyfordon gjorde Wheels Nat´s West till en succé.

Norrmanen Ole Sæther var inhyrd och gjorde två mycket uppskattade flyguppvisningar med sin P 51 Mustang.

1995

Regnet öste ner på nästan hela västkusten, men på Getterön lös solen hela Söndagen.

Där finns nu utställare med från Danmark, Norge, Tyskland, Holland och Österrike.

Den utlovade P 51 Mustangen, hade veckan innan fått problem och istället kom två sycken Jetplan utöver de andra fyra planen som gjorde uppvisning.

1996

Succén är ett faktum

Den första stora förändringen!
Wheels&Wings startar!
Med detta blir det också en tvådagarsträff.
Varbergs Flygklubb, som under alla åren ställt upp som medhjälpare vid severingen kliver nu in som medarrangörer och Wings blir en del av Wheels.

1997

Wheels&Wings, Sveriges bästa hobbybilsträff, enligt många besökare.

Mikael Carlssson gör en uppstigning med Sveriges, kansske världens äldsta flygande maskin. En Bleriot XI, byggd någon gång under 1910-talet.

1998

Nya besöksrekord igen! Drygt 10.000 personer besökte Wheels&Wings under dessa två fantastiska dagar.
Vädrets makter fanns med oss under lördag eftermiddag och hela Söndgen, men regn veckan innan och under Lördag förmiddag gjorde flygfältet till en våt plats att vara på.

Söndagens flyguppvisning avslutades med en mäktig formationsflygning med P 51 Mustang, Spitfire Mk XI och A26 Invader på riktigt låg höjd över fältet.

1999

Nytt publikrekord igen! 15.000 besökare och drygt 1500 hobbyfordon.
Tom Winberg var specialinbjuden med sin monsterMC ”big Toe”.

På flygsidan bjöds det bland annat på ”wing walkers”, men höjdpunkten var Pierre Holländers replika av Lindberghs ”Spirit of S:t Louis.

2000

För varje år bara växer Wheels & Wings.
Det är ett koncept som funkar.

Arne Linding kom med sin Monstertruck Big Swede. Tack vare de enorma däcken flyter bilen och 1991 körde han över öresund.

2001

Mer kommer inom kort

2002

Mer kommer inom kort

2003

Mer kommer inom kort

2004

Mer kommer inom kort

2005

Nytt sammarbete för året. Warbergs Automobile Club och Varbergs Flygklubb har avlutat sammarbetet med Tidningen Wheels och har nu sammarbete med FABAS och tidingarna Bilsoprt Classic och Nostalgia.

Trots att träffen gick av staplen samtidigt som Big Power Meet i Västerås kom rekordmånga fordon, ca 4000.

2006

För första gången avgjordes tävlingen ”Sveriges Snyggaste bil” under Wheels & Wings helgen.

Klassen på de bliar som kör upp scenen för bedömmning är så hög att domarna inte kunde utse ”top 10” utan det fick bli ”top 11”

2007

Vatten, vatten och åter vatten.
2007 året som går till historien med allt vatten. I över 1 vecka före träffen bara öste regnet ner. Mer än halva fältet låg under vatten bara dagar innan helgen.
Vi skyfflade, skrapade, öste och pumpade vatten.
Vi lade ut markduk, bark och grus. Allt för att kunna köra på som planerat.

På fredagen när vi öppnade körde vi med begränsat område och trots varning om vattenskadat område med inkörning på egen risk kom många trogna besökare.

Tyvärr fick vi dra loss några bilar som kört fast i leran.

2008

I år var äntligen vädergudarna med oss igen och det blev en solig helg på Getterön.

Den spontana cruisingen inne i Varberg blev ingen hit alls. Kommunen hade valt att spärra av ett körfält och därav blev hela slingan enkelriktad.

2009

Den största förändringen sedan träffen blev en tvådagars träff! Cruisingpass införs!

Det rådde många delade meningar bland besökarna innan träffen drog igång. Vad innebar cruisingpass och hur skulle det fungera?

Detta är alltså första året som Warbergs Automobile Club arrangerar den tidigare spontana cruisingen i Varberg. Med detta infördes ett cruisingpass som ingick i Entrén till träffen. Vi ville i första hand ordna en bra cruising för våra besökare på träffen.

Med hjälp av avspärrning mot publik och en mängd cruisingvärdar flöt cruisingen riktigt bra.